Blog

ZUSTAINABOX: HOE EEN IMPACTVOLLE GEBEURTENIS KAN LEIDEN TOT EEN IMPACTVOL BEDRIJF

2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL4 1Manon van Leeuwen is een opvallende zakenvrouw, die op een prettige manier ‘aanwezig’ is. Ze heeft enorm veel passie voor haar missie om deze wereld een stukje mooier te maken. Dat doet ze met ZustainaBox door het aanbieden van duurzame producten in een doos als geschenk op allerlei geefmomenten. Een gesprek over impact maken.

Manon van Leeuwen is een gymnasium meisje uit een ondernemersgezin uit Rotterdam Zuid. Zo’n niet lullen maar poetsen gezin. Met een drive (of moet ik zeggen overdrive) van meer dan 100% werkt Manon zich op tot succesvol zakenvrouw. Tijdens haar studie vliegt ze als stewardess de wereld over en na haar studie komt ze via allerlei banen, waaronder Newconomy van Maurice de Hond, het uitbreiden van Cosmo Hairstyling, als interimmer terecht in de zorg. Op haar dertigste is ze directeur van een huisartsenpost en binnen no-time zet ze huisartsenposten en privéklinieken op. Voor een buitenstaander een prachtig leven. Ze reist met haar man en twee kinderen de wereld over, koopt zich een breuk aan nieuwe kleding en rijdt met haar veel te grote auto heel Nederland door. Maar al snel krijgt ze het gevoel ‘is dit nu alles?’

Eye-opener

Natuurlijk staat het er enigszins gechargeerd, maar Manon durft zelf wel te stellen dat ze alle consternatie rondom climate change compleet gemist heeft. “Ik ben vegetarisch vanaf mijn 12e, maar dat had toen helemaal niets met het klimaat te maken. Oh ja, ik heb op de lagere school nog eens een spreekbeurt over zure regen gegeven. Maar veel meer was het niet. Toen zag ik de documentaire ‘Before the Flood’ van Leonardo di Caprio. Deze film opende mijn ogen. Ik zag de negatieve impact die we als ‘rijke’ westerlingen hebben op de wereld.De uitbuiting van mensen in de kledingindustrie raakte me het meest. Ik wilde hier iets aan doen en dat begon relatief klein. Ik mocht van mezelf anderhalf jaar geen nieuwe kleding meer kopen. Als beloning voor het slagen van deze uitdaging zou ik voor mijn 50ste verjaardag in mijn eentje naar Nicaragua gaan. Maar heel kort daarvoor overleed mijn zus, met wie ik heel close was. Dit gooide mijn hele leven overhoop. Ik voelde me door die vreselijke gebeurtenis verplicht goed na te denken over welke impact ik nu eigenlijk wilde maken.”

Activistisch

Manon vond het lastig om te gaan met met haar verdriet en stortte zich vol overgave op haar nieuwe missie ‘maak de wereld beter en begin bij jezelf’. “Ik ging rammen. Verkocht mijn auto, werd veganistisch, ben werkelijk alles gaan lezen over duurzaamheid, climate change en ga zo maar door. Wilde ook nooit meer vliegen. Het was typisch activistisch gedrag. Vervolgens ben ik gaan bloggen onder de naam ‘Manon Loves Life’. Daarin besprak ik vaak duurzame producten. Van het een kwam het ander. Binnen no-time had ik volgers en die wilden ook wel eens zo’n product proberen. Tegelijkertijd zag ik dat mijn vriendinnen niet in beweging kwamen en die wilde ik verleiden met leuke producten. Zo ontstond eigenlijk het idee voor ZustainaBox. De naam is een eerbetoon aan mijn zus. Ik begon met het idee om ZustainaBox aan te bieden als een abonnementsdienst. Klanten (of consumenten?) betaalden maandelijks een vast bedrag en ontvingen vervolgens een verrassingsbox met duurzame pro-ducten. Na uitgebreid testen lanceerde ik in augustus 2019 de eerste box. Dankzij mijn volgers had ik al snel 500 abonnees die elke 2 maanden een box ontvingen. Bij 1.000 abonnees zou ik break-even draaien. Maar toen sloeg het coronavirus toe, wat leidde tot een golf van annuleringen. Ik stond op het punt om te stoppen en afscheid te nemen van mijn investering. Tot ik het idee kreeg om uit te verkopen met een ‘Lekker Thuis’-Box met de producten die ik nog op voorraad had. Deze bleek onverwacht een groot succes te zijn. Bedrijven bestelden ineens 500 of 1.000 boxen voor al hun medewerkers en iedereen wist ons te vinden.. Dit zorgde ervoor dat ZustainaBox overeind bleef en een succes werd.”

Kerst grootste succes

Al snel besloot Manon om het abonnementsmodel te verlaten en richtte ze zich op de verkoop van losse boxen aan bedrijven. “Ik huurde een loods in Rotterdam en het liep zo goed dat zelfs mijn kinderen en hun vrienden moesten helpen met inpakken. Stap voor stap ontwikkelden we nieuwe boxen rond verschillende thema’s. Niet alles sloeg aan, maar ons kerstpakket is jaarlijks een groot succes. Elk jaar huur ik een extra loods voor drie maanden om alles op te slaan, omdat de vraag zo groot is. En werken we samen met werk leerbedrijven die helpen inpakken.Het is een prettige positie om in te zitten, maar het zou soms fijn zijn om die piek wat meer te spreiden over het jaar. Ik wil het hele jaar inspireren. Natuurlijk zijn we ook actief op andere geefmomenten zoals Pasen, speciale dagen zoals de ‘Dag van de Zorg’ en ga zo maar door. En onboarding en employee branding is natuurlijk ook enorm in opkomst en ook daar kunnen wij veel in betekenen. Maar om een heel lang verhaal kort te maken, we willen niet alleen maar als (kerst)pakketten leverancier bekend staan. Daarom zijn we begin dit jaar een crowdfunding gestart, met als doel een duurzaam loyalty platform te bouwen.”

Loyalty

Het hoofddoel van Manon blijft het inspireren van mensen om vaker te kiezen voor duurzaam. Thuis of op het werk. Volgens Manon is het van groot belang om als bedrijf je medewerkers mee te nemen in de duurzaamheidsdoelstellingen die je hebt en dat gebeurt vaak niet. “Als jij als directie besluit om alle auto’s eruit te gooien en te vervangen door een OV-Jaarkaart, breekt, op zijn Rotterdams gezegd, de pleuris uit. We hebben een platform ontwikkeld, waarbinnen we je medewerkers heel geleidelijk laten wennen aan duurzame verandering. En we laten ook zien wat die ene verandering – bijvoorbeeld 1 x in de week je vlees laten staan – voor een impact heeft. Je medewerkers kunnen hiermee punten sparen, die ze weer kunnen inzetten om duurzame producten te kopen of te doneren aan het goede doel. We zijn hiermee onlangs gestart, maar er is binnen de corporate wereld veel animo voor. We denken dat dit voor ons een belangrijk deel van onze toekomst is. Sowieso zit educatie en kennis delen in ons DNA. Zo zit er op al onze producten een QR-code, waar we middels een filmpje uitleggen waarom dit product beter is dan het commerciële alternatief en welke impact je ermee maakt. Op je lijf en de aarde”

Toekomst

“We hebben nu een omzet van meer dan een miljoen euro per jaar en verkopen ongeveer 40.000 boxen per jaar”, vertelt Manon trots. “We hebben een team van circa 25 mensen, waarvan 6 fulltime. Inmiddels zijn we veel meer dan alleen een leverancier van duurzame cadeauboxen. We hebben ook een stichting die geld inzamelt voor goede doelen en dus dat digitale loyaliteitsprogramma voor bedrijven, waarin onze boxen perfect passen. Daarnaast bieden we ook een e-learningmodule aan om bedrijven te helpen hun duurzame verhaal over te brengen. En we hebben natuurlijk ook onze duurzame cadeaubon. De markt is flink aan het veranderen. Waar je in 2021 voor tien euro per dag bovenaan Google kon staan met een zoekterm als ‘duurzaam kerstpakket’, kost dat nu bijna 100 euro om überhaupt in de top vijf te komen. Hoewel ik niet veel geef om concurrentie—iedereen draagt immers bij—zie je wel veel greenwashing bij grote leveranciers. En daar word ik wel verdrietig van. Ze bieden ineens ecologische boxen aan, terwijl de inhoud dat vaak niet is. Bij ZustainaBox kunnen klanten erop vertrouwen dat onze boxen volledig plasticvrij en plantaardig zijn. We zijn B Corp en Ecovadis gecertificeerd en Social Enterprise. Alle boxen worden vergezeld van een QR code met de keurmerken en verhalen van de bedrijven erachter, met inmiddels zo’n 150 video’s en interviews. Geen enkele andere leverancier deelt zo veel inspirerende verhalen om mensen enthousiast te krijgen vaker te kiezen voor duurzaam. Geen enkele leverancier is zo groen, goed en gepassioneerd als wij.” Lacht ze.

HomeCategorieënAccount
Zoek