Kerstpakket of keuzecadeau?
Blog

Kerstpakket of keuzecadeau?

Wat wordt het dit jaar: een kerstpakket of keuzecadeau? Of een mengvorm van die twee. Het hedendaagse kerstpakket is niet altijd uniform qua samenstelling en kan meer dan alleen producten bevatten. Het keuzecadeau kent vele varianten, van cadeaubon tot een kerstmarkt waar iedereen zelf zijn of haar kerstpakket kan samenstellen.

Kerstpakket blijft populair

Het kerstpakket blijft populair bij de meeste organisaties. In 2018 kostte het gemiddelde kerstpakket zo rond €53.
Traditionele kerstpakketten zijn vooraf samengesteld op basis van een thema of beleving. Denk daarbij aan klassieke kerstpakketten gevuld met luxe artikelen en met een mooie en verfijnde uitstraling. Of een kerstpakket dat met kleur en verpakking de sfeer van Kerst en gemoedelijkheid oproept. Daarnaast zijn er verschillende trendy kerstpakketten samengesteld op basis van food trends zoals bijvoorbeeld Vitality, Street Food of Asian. Bovendien zijn er ook genoeg opties op het gebied van duurzaamheid of de recyclebare economie. Voor het onderstrepen van de kerstgedachte worden kerstpakketten samengesteld die uitnodigen om samen te koken, samen te eten en samen te zijn.

Incentive kerstpakket

Een bijzondere categorie is die van de incentive kerstpakketten. Dit zijn pakketten waarvan de inhoud prikkelt om bijvoorbeeld een reis te gaan maken. De pakketten bevatten bijvoorbeeld een mooie en kwalitatief hoogwaardige reistrolley of reistas en zijn verder gevuld met artikelen die goed passen bij thema’s zoals Zakenreis, Gouden Reis of Italië.

Kerstpakket op maat

Duidelijk in opkomst zijn kerstpakketten op maat. In overleg met de leverancier kies je voor een thema dat aansluit bij de organisatie en waarbij de inhoud, de verpakking en de boodschap worden afgestemd op jouw organisatie. Dat kan online, of tijdens een persoonlijk gesprek met de leverancier. In opkomst is de kerstmarkt waar je bij diverse sfeervolle kraampjes zelf het kerstpakket kunt samenstellen.
Zoek je een kerstpakket dat aansluit bij de visie van je organisatie, vind je duurzaamheid belangrijk of wil je een andere specifieke boodschap meegeven, kies dan voor een pakket dat volledig op maat wordt samengesteld.

Keuzecadeau of cadeaubon

Wil je aanhaken op de maatschappelijke hang naar individualiteit en meer keuzevrijheid? Kies dan voor een keuzecadeau of cadeaubon. Ook binnen deze categorie valt er veel te kiezen.
Cadeaukaarten zijn over het algemeen gebonden aan een winkel of website, waarbij de ontvanger uit het assortiment een keuze maakt. Voorbeelden daarvan zijn bonnen voor bijvoorbeeld een parfumerie of warenhuis.
Keuzecadeaus gaan een stap verder en bieden de ontvanger een uitgebreid en divers assortiment. Te denken valt aan wellness-arrangementen, dagtrips, maar bijvoorbeeld ook goede doelen. Voor avontuurlijk aangelegde medewerkers die van spanning houden zijn verschillende opties beschikbaar zoals abseilen, duiken en autoracen.

Bijzonder concept

Steeds vaker wordt een cadeaukaart of keuzecadeau in een mooie luxe geschenkverpakking geleverd waarbij de ontvanger met een persoonlijke code toegang krijgt tot het online assortiment en een keuze kan maken uit een uitgebreid aanbod aan artikelen en diensten.
Het ‘Eigen Keuze Kado’ is een bijzonder concept waarbij medewerkers hun eigen kerstpakket volledig naar wens zelf kunnen samenstellen. De ontvanger kan online of uit een catalogus het eigen kerstpakket samenstellen: de keuze wordt in de vorm van een uniek en persoonlijk
kerstpakket geleverd.

Kerstpakket of keuzecadeau

Het klassieke kerstpakket is een prima keuze voor de traditionele eindejaarsattentie: het ontvangen van het kerstpakket hoort voor veel werknemers bij het kerstgevoel. Er is ruim een aanbod aan vooraf samengestelde pakketten en de levertijd is relatief kort. Heb je de keuze eenmaal gemaakt, dan heb je er verder geen omkijken meer naar.
Het nadeel van een standaard kerstpakket is dat er weinig ruimte is voor individualisering. Dat betekent dat het gekozen kerstpakket niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Het op maat samengestelde kerstpakket is dan een betere optie, maar kent een langere levertijd en is in de regel duurder.

Het keuzecadeau geeft de ontvanger de mogelijkheid om iets te kiezen uit het aanbod van de leverancier. Het voordeel daarvan is dat meer medewerkers tevreden zullen zijn met de eindejaarsattentie. Heb je eenmaal gekozen voor een leverancier met een geschikt aanbod, dan kunnen de ontvangers naar hartenlust gaan kijken en kiezen.
Het nadeel van een keuzecadeau is dat het als onpersoonlijk kan worden ervaren, zeker bij die werknemers die uitkijken naar het jaarlijkse kerstpakket.

Verschillen worden kleiner

Toch worden de verschillen tussen kerstpakketten en keuzecadeaus kleiner. De trend is dat kerstpakketten steeds meer individuele opties bieden, terwijl bij keuzecadeaus veel aandacht wordt besteed aan een sfeervolle presentatie.
Het komt er op neer dat je zelf een keuze maakt die past bij jouw organisatie en jouw mensen. Soms is dat eenvoudig, omdat je de organisatie goed kent en je weet wat zal aanslaan bij het merendeel van het personeel. Soms ligt de keuze wat minder voor de hand.
Waarschijnlijk ben je gebonden aan een bepaald budget. Soms ligt dit al jaren vast, andere keren is het bijvoorbeeld afhankelijk van hoe goed het bedrijf floreert. Voor ieder budget is er iets leuks, origineels én waardevols te vinden.

Ken je organisatie

De eerste tip is meteen de belangrijkste tip: ken je organisatie! Hoe goed ken je het bedrijf waar je werkt? Ken je de visie en missie? Waar staat de organisatie voor? Welke waarden zijn belangrijk? Is er een trend of ontwikkeling die de organisatie wil onderstrepen?
Bekijk als dat kan de globale persoonskenmerken van het personeelsbestand om te bepalen of je een lijn kunt ontdekken. Bespreek met een aantal collega’s wat kenmerkend of typisch is voor jouw organisatie en wat in hun optiek een mooi kerstgeschenk kan zijn. Kies dan een optie die aansluit bij het karakter van het bedrijf.

Leeftijdsverschillen

Is je organisatie meer traditioneel van aard, of is het personeelsbestand gemiddeld wat ouder, overweeg dan een vooraf samengesteld kerstpakket en stem de inhoud ervan af op de grootste gemene deler. Kijk gerust naar trends zoals ambachtelijkheid en onthaasting, deze zullen waarschijnlijk goed aansluiten bij de doelgroep.
Werk je voor een relatief jonge organisatie of heeft het bedrijf een divers personeelsbestand? Kies dan voor een keuzecadeau of voor variaties zoals het ‘Eigen Keuze Kado’. Verschillende leveranciers bieden webshops of catalogi aan waaruit de medewerkers een keuze kunnen maken.

Kerstpakket op maat

Is je personeelsbestand vrij breed opgebouwd, dan kun je kiezen voor een leverancier waarbij je je kerstpakketten kunt personaliseren op bijvoorbeeld geslacht en leeftijd. Het vooronderzoek kost meer tijd maar zal leiden tot meer tevreden ontvangers. Daarnaast heeft een keuzecadeau hier meerwaarde, omdat het de medewerkers de optie geeft om een attentie te kiezen die mooi aansluit bij de individuele smaak en de beleving.
Veel leveranciers bieden de optie om de inhoud en de vorm van de eindejaarsattentie volledig aan te passen aan jouw voorkeur. Vind je het belangrijk om een specifieke boodschap mee te geven? Kies dan voor een kerstpakket of keuzecadeau op maat en neem op tijd contact op met de leverancier. Zo kun je een kerstpakket met boodschap of een volledig op maat gemaakt kerstpakket bestellen dat in de smaak zal vallen bij jouw organisatie.

No Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HomeCategorieënAccount
Zoek